Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
02.09.2017

932 katselua

8 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 

LATAA ILMAINEN BLOGIOPAS!

Minkälaisia teemoja, miten jaottelen tekstin jne? Saat oppaasta vinkkejä kiinnostavan blogin kirjoittamiseen. LATAA OPAS

 

 

Jukka Saksi - 9 vinkkiä kunnan edulliseen markkinointiin

Toimittaja: Jukka Saksi

Viimeistään nyt on kuntien aika herätä panostamaan markkinointiin ja viestintään. Yhteiskunnalliset mullistukset haastavat, mutta samaan aikaan #mediallistuminen tarjoaa uusia ja halpoja tapoja pitää kunta sidosryhmien mielissä. Onneksi hyviä esimerkkejä jo löytyy. 



1) Kunta on media


Kunnan päättäjien tulisi saada yhteinen ymmärrys mediallistumisen vaikutuksista kunnan maineeseen, tunnettuuteen ja kiinnostavuuteen. Kun kunta aletaan nähdä sidosryhmiä palvelevana mediana, päästään kehittävään ja inspiroivaan dialogiin. Mediallistumisen vahva vaikutin on läpinäkyvyys ja sen vaikutus luottamukseen. 



2) Kunnan lähettiläät


Kuntajohdon kannattaa tarjota nykyisille ja entisille kuntalaisille, yhteisöille ja muille kunnan tukijoille mahdollisuutta osallistua viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen lähettiläinä. Se vahvistaa yhteisöllisyyttä, sitouttaa ja tarjoaa uusia näkökulmia. Lähettiläät tarvitsevat mandaatin ja työvälineitä viestintänsä tueksi. Kunnasta puhutaan joka tapauksessa, joten parempi antaa siihen hyvät eväät.



3) Sidosryhmiä kiinnostavat sisällöt


Kunnan viestinnän sisältöjen tulisi pohjautua sen tärkeimpiä sidosryhmiä kiinnostavien teemojen käsittelyyn niissä kanavissa, joista sidosryhmät hakevat tietoa ja käyvät dialogia. Se edellyttää systemaattista pohdintaa, mihin sidosryhmiin kunta haluaa vaikuttaa.



4) Ei erillistä some-strategiaa


Kunta ei tarvitse erillistä some-strategiaa, kun monikanavainen ja dialogiin tähtäävä viestintä on sen strategian ytimessä. Kaikessa tekemisessä arvioidaan viestinnän rooli. Erillinen some-strategia jää helposti päälleliimatuksi. 



5) Viestintä kaikkeen päätöksentekoon


Viestintä kannattaa sisällyttää osaksi kaikkiin kunnan päätöksenteon prosesseihin. Jokaista päätöstä tehdessä pohditaan, mitä päätös aiheuttaa ja miten siitä viestitään sidosryhmille. Kuka viestii, missä, milloin, miten? Action ja seuranta.



6) Tehdään kunnan markkinointi toisille helpoksi


Jotta ihmiset haluavat markkinoida kuntaa ja kertoa siitä sidosryhmilleen, täytyy se tehdä mahdollisimman helpoksi. Ihmiset ottavat valtavasti valokuvia, joita jakavat somessa ympäri maailmaa. Kunta voi esimerkiksi pystyttää hyville valokuvauspaikoille kylttejä, joissa suositellaan hastagejä esim #visitkolari #visitsavonlinna. Sillä moninkertaistetaan kunnan some-näkyvyys nopeasti, muiden tehdessä viestintätyön kunnan puolesta. 



7) Huomioiminen ja palkitseminen


Kuntaa aktiivisesti markkinoivat ja rakentavasti esille tuovat tahot kannattaa huomioida. Sillä taataan jatkuvuus. Kun inspiroivimpia ja innovatiivisimpia tapoja viestiä kunnasta palkitaan, motivoidaan parantamaan jatkuvasti. 



8) Johdon esimerkki


Johtaminen on palvelutehtävä. Kuten muissakin organisaatioissa, ylimmän johdon esimerkki on oleellinen osa toimimista mediana. Kuntajohdolla on paljon mahdollisuuksia viestiä kunnan arvoista, kulttuurista ja suunnasta, puhumattakaan kiittämisestä. Sitä myöden johtajuusviestintä skaalautuu ja kunta saa viestinnälleen "leveät hartiat".



9) Omien vahvuuksien kautta


Kun kunnan johtajuusviestinnän ydintavoitteena on sidosryhmien auttaminen, menee viestintäkään tuskin pieleen. Jokaisella kunnalla on omat vahvuudet, joista kannattaa ponnistaa. Rohkeasti testaamaan! Jos teema kiinnostaa, ilmainen kuntajohtajan some-opas ladattavissa. Spämmiä ei tarvitse pelätä.



Jukka Saksi


Johtajuuscoaching - Sisältömarkkinointi - Viestintävalmennus



 


JOHTAJA ON MEDIA! -KIRJA


HALUAN YHTEYDENOTON


JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN

Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Jukan erikoisuutena on yhdistää johtajavalmennuksissa perinteinen johtajuuscoaching ja moderni some-valmennus.

Valmennuksissa pohditaan miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksesta satojen johtajien kanssa. Hän puhuu siitä, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia johtajuusviestintään, maineeseen ja brändin rakentamiseen.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa