Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
30.08.2017

510 katselua

9 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 

LATAA ILMAINEN BLOGIOPAS!

Minkälaisia teemoja, miten jaottelen tekstin jne? Saat oppaasta vinkkejä kiinnostavan blogin kirjoittamiseen. LATAA OPAS

 

 

Jukka Saksi - Kuinka tuoda arvoja esille yritysen arjessa?

Toimittaja: Jukka Saksi

Miten yrityksen arvot voisi tuoda tekemisen arkeen mahdollisimman luontevasti? Pitääkö toimia kuten Finlayson ja osoittaa arvopohjaa hinnoitteluvalinnoilla, vai voisiko löytyä jokin toinenkin tapa? 



"Tärkeää saada syntymään rakentavaa keskustelua arvoista"


Minulla on yksi vinkki päivittäiseen arvojen esille nostamiseen, jota jotkut yritykset ovat käyttäneet menestyksellä. Oleellista on, että arvoista saadaan syntymään rakentavaa keskustelua, sekä yrityksen sisällä että sen ulkopuolella toimiville tahoille.


 


"Nimetkää suosituimmat neukkarit arvojen mukaan"


Vinkkini on nimetä yrityksen suosituimmat neukkarit arvojen mukaan. Kaikissa organisaatioissa käytetään neukkareita valtavan paljon ja niissä kokoonnutaan aina jonkun kanssa. Olen vieraillut tuhansissa neukkareissa ja huomannut, että usein keskustelunavaus liittyy neukkareiden nimiin. Esimerkiksi Valtionvarainminiteriöstä löytyvät niin Ylijäämä kuin Alijäämä. Jos neukkarin nimenä on jokin yrityksen arvo, tarjoaa se luontevan tavan keskustella yrityksen arvopohjasta. Neukkarin seinällä voisi olla myös taulu, jossa kyseinen arvo on kerrottu, mitä sen haluttaisiin tarkoittavan kyseisen yrityksen arjessa.



"Jos arvoja ei tiedetä, ei niiden toteutumistakaan voi mitata"


Olen sparrannut lukuisia organisaatioista niiden arvoista. Vain yhdessä arvot osattiin kertoa sen enempää miettimättä. Joissain organisaatioissa arvoja on jouduttu etsimään Wikipediasta asti, koska niitä ei ole löytynyt edes intrasta. Eivät ne silloin löydy sidosryhmienkään tietoisuuteen, eikä sitä myöden niiden toteutumista arjessa ole mahdollista arvioida.


 


"Sanotettu arvopohja voi ohjata dialogia rakentavaan suuntaan"


Arvot ovat kaiken onnistuneen johtajuuden ja viestinnän taustalla. Hyödynnetään niitä jokainen omalla tavallaan. Arvomme ovat itsellemme uniikkeja. Jos opimme sanottamaan niitä, ne voivat olla ohjaamassa myös dialogia, jota syntyy esimerkiksi tuottamamme sisällön johdosta. Erityisesti paljon tunteita herättävien teemojen kohdalla vinkkaisinkin avaamaan omaa arvopohjaa ennen ydinsisältöön pureutumista. Se voi helpottaa ylimääräisen vastakkainasettelun syntymistä.



"Kun ymmärtää taustalla olevat arvot, voi suhtautua sisältöön rakentavammin"


Esimerkiksi jos kirjoittaisin miesten ja naisten välisestä palkkaerosta, saisin takuuvarmasti paljon kommentteja puolesta ja vastaan. Saisinko kuitenkaan ketään ymmärtämään asiaa uudella tavoin, jos sisältöni aiheuttaa vain voimakkaita tunnereaktioita? Entä jos kertoisin aluksi, että sukupuolten välinen tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus ovat minulle tärkeitä arvoja. Pohjaan sisältöni näihin arvoihin. Silloin lukija, joka olisi sisällöstä kanssani eri mieltä, saattaisi suhtautua tekstiin rakentavammin, mikäli hän jakaisi samat arvot kanssani. 



"Miten Sinä viestit arjessa arvoista?"


Arvoja tulisi kuulua ylimmän johdon jatkuvalle agendalle ja nitä voi tuoda esille monin tavoin. Toivon omien arvojeni heijastuvan sisällöistäni rakentavalla otteella. Kerro rohkeasti somessa, miten Sinä tuot ilmi omia tai organisaatiosi arvoja! Voit kytkeä halutessasi keskusteluun mukaan @JukkaSaksi tai #johtajaonmedia. Jos teema kiinnostaa, lataa ilmainen opas arvojumpasta. Spämmiä ei tarvitse pelätä.



Arvokasta loppukesää toivottaen!


Jukka Saksi


Johtajuuscoaching - Sisältömarkkinointi - Viestintävalmennus



JOHTAJA ON MEDIA! -KIRJA


HALUAN YHTEYDENOTON


JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN


 



Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Jukan erikoisuutena on yhdistää johtajavalmennuksissa perinteinen johtajuuscoaching ja moderni some-valmennus.

Valmennuksissa pohditaan miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksesta satojen johtajien kanssa. Hän puhuu siitä, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia johtajuusviestintään, maineeseen ja brändin rakentamiseen.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa