Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
22.08.2017

795 katselua

16 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 

Jukka Saksi - Somelukutaito - minkälaista sisältöä välität?

Toimittaja: Jukka Saksi

Sain kokeneelta viestintäjohtajalta toiveen kirjoittaa ajatuksia siitä, mihin sosiaalinen media on kehittymässä. Taisi olla liian haastava kokonaisuus, mutta aiheeseen liittyen heitän pöydälle pari ajatusta somelukutaidosta. Se on noussut tärkeään rooliin erityisesti yhteiskuntaa herättävien tilanteiden kuten terrori-iskujen ja vaalien jälkeen.



"Somessa on valtava määrä väärän tiedon lähettiläistä"


Somessa on paljon hyvää sisältöä, mutta myös paljon erilaisia "trolleja" ja "feikkiprofiileja", jotka suoltavat jatkuvasti väärää tietoa ihmisten mieliä muokkaamaan. Ne on usein luotu ulkoisesti virallisen näköisiksi, jolloin on inhimillistä luottaa niihin. Esimerkiksi viranomaisten nimissä on tehty Twitteriin feikkitilejä, jotka ovat saaneet nopeasti seuraajia ja viestin jakajia, koska ne näyttävät ulospäin samalta kuin viranomaisten muutkin tilit. 



"Jokaisella omavastuu jaettavasta sisällöstä"


Somelukutaito ei ole helppo laji. En ole itse asiantuntija siinä, mitkä ovat aitoja ja mitkä feikkitilejä, joten pyrin jakamaan pääosin vain tuntemieni tahojen sisältöjä. Mutta sekään ei enää riitä. Joskus ystäväni tai muu tuntemani yhteiskunnallinen päättäjä on saattanut tehdä nopean arvion ja jakanut taitavasti toteutetun trolliprofiilin sisältöä. Sen jälkeen viesti skaalautuu laajalle, koska moni luottaa viestin välittäjään. Siksi jokaisen somen käyttäjän tulisi kantaa vastuunsa ja pyrkiä tarkastamaan, minkälaista sisältöä jakaa itse eteenpäin. Sillä tavoin kantaa vastuuta ja varjelee myös omaa mainettaan viestijänä. 



"Oma media luo mainepuskuria"


Jotta organisaatiot ja sen edustajat pitävät luottamuksen korkealla, tulisi heidän olla tunnistettavia viestijöitä. Oma media on vahva maineen ja luottamuksen rakentaja. Kun organisaatio rakentaa tietoisesti itsestään median, voi se pääosin kontrolloida itsestään käytävää keskustelua ja jaettua sisältöä. Mitä merkittävämmässä yhteiskunnallisessa roolissa itse on, sitä tärkeämpää varmistaa, että omissa nimissä kuuluva viesti on sinun ohjaamaa, eikä minkään trollin keksintöä. Täyteen kontrolliin tuskin enää pääsee, mutta oma media lienee parhaimpia ratkaisuja maineen puolustamiselle. 



"Viestimättömyys altistaa huhuille"


Vaikka internetin ja erityisesti somen kontrolloimattomuus saattaa ahdistaa, on tärkeää viestiä. Ne tahot, jotka eivät itse viesti lainkaan, ovat alttiina muiden aikaansaamille huhuille. Laadukkaalla johtajuusviestinnällä voi auttaa paljon. Jos teema kiinnostaa, voit ladata ilmaisen oppaan yrityksen rakentamiseksi mediaksi. Lataaminen edellyttää yhteystietojen jättämistä, mutta spämmiä ei tarvitse pelätä. Jos jätät puhelinnumeron, saatat saada kiitossoiton :)



Turvallista dialogia!


Jukka Saksi


Johtajuusviestintä - Sisältömarkkinointi - Somevalmennus


JOHTAJA ON MEDIA! -KIRJA


 


HALUAN KESKUSTELLA JOHTAJUUSVIESTINNÄSTÄ LISÄÄ


JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN


Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Jukan erikoisuutena on yhdistää valmennuksissa perinteinen johtajuuscoaching ja moderni some-valmennus.

Jukan johdolla pohditaan, miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksista satojen johtajien kanssa. Hän opettaa, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia johtajuusviestintään, maineeseen ja brändin rakentamiseen.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa