Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
19.08.2017

1002 katselua

19 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 

Jukka Saksi - Mikä usein fuusion johtamisessa unohtuu?

Toimittaja: Jukka Saksi

Saan tasaisin väliajoin yhteydenottoja huolestuneilta ja osin turhautuneiltakin yritysten viestintävastaavilta liittyen erityisesti fuusiotilanteisiin. Kahdesta tai useammasta yrityksestä on lähdetty rakentamaan yhtä yhtenäistä kokonaisuutta. Kun punaista ja sinistä lähdetään yhdistämään, unohdetaan usein yksi tärkeä johtamisen osatekijä...



"Muutostilanteet edellyttävät poikkeuksellisen paljon johtajuutta"


Organisaation rakenteelliset tai kulttuurilliset muutokset ovat yhteisön jäsenille isoja asioita. Yleinen johdon helmasynti on keskittyä organisatoorisiin, teknologisiin ja taloudellisiin teemoihin, unohtaen johtajuuden (leadership). Unohtaen, että kyse on erityisesti kulttuurillisesta muutoksesta, jossa testataan arvoja ja luottamusta. Kykyä osoittaa suuntaa, kantaa vastuuta, kuunnella signaaleja ja luoda turvallisuudentunnetta.



"Yksisuuntainen muutosviestintä ulkoistetaan"


Saamani yhteydenottojen ja havaintojeni perusteella edelleen moni fuusio pilataan sillä, että ylin johto "ulkoistaa" viestinnän viestintäyksikön harteille. Johto kokee, ettei viestintä ole sen heiniä, sen tehtävänä on keskittyä laittamaan asiat kuntoon. "Tiedotetaan asioista sen verran kuin täytyy, nyt keskitytään oleelliseen" on aika usein sanottu lause hektisissä muutostilanteissa. Se on samalla alkusoitto yrityksen kulttuuri- ja maineongelmille.



"Odotukset oikeudenmukaisesta ja johdonmukaisesta johtajuudesta"


Eri organisaatioiden ja niiden kulttuurien yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi on aina valtava työ. Poikkeuksetta sen haasteet aliarvioidaan erityisesti kulttuurin yhdistämisen näkökulmasta. Fuusiotilanteessa osapuolet odottavat oikeudenmukaista ja johdonmukaista johtajuutta. Sitä on vaikea toteuttaa ilman johdon henkilökohtaista viestintää niissä kanavissa, mistä tärkeimmät sidosryhmät parhaiten tavoittaa. Jos viestintä ulkoistetaan kokonaan tietottamiseksi, menetetään iso osa johtajuutta ja luottamusta.



"Viestimätön yritys on kuin laiva ilman peräsintä"


Muutosviestintä ei ole mitään tähtitiedettä, vaan johdon arjen tekemisen tuomista päivänvaloon. Kun johto kertoo mihin pyritään ja millä eväillä tavoitteisiin päästään, hälventyvät monet epäluulot ja turhat kahvipöytädebatit. Kun johto antaa mahdollisuuden dialogiin, kasvattaa se avoimuuden tunnetta ja rakentaa luottamusta. Se, että ei viestitä lainkaan, on takuuvarma tie tuhoon. Silloin huhut ottavat johtajuuden valtaansa ja yritys seilaa bisnesmerellä kuin laiva vailla peräsintä.



"Rakennetaan yrityksestä asiakaskeskeinen ja auttava media"


Suosittelen organisaatiomuutoksia johtavia avainhenkilöitä ottamaan johtajuusviestinnän ydinteemakseen. Viestintää ei tarvitse tehdä yksin, vaan rakentaa viestintäyksikön, kollegojen ja muun henkilöstön kanssa yrityksestä media, jonka ytimenä on auttaa tärkeimpiä sidosryhmiä. Silloin rakennetaan vahvaa palvelukulttuuria, mainepuskuria ja tarjotaan asiantuntijabrändeille kasvualustoja. Samalla tarjotaan sidosryhmille työkaluja uskoa yrityksen arvoihin, kulttuuriin tavoitteisiin ja strategiaan. Viestinnällisesti leveäharteinen yritys kestää isonkin muutoksen haasteet.



"Mistä aikaa viestintään?"


Mistä kiireinen muutosjohtaja saa aikaa aktiivisempaan viestintään? Kaikkeen tärkeään löytyy aikaa, koska sillä voi säästää aikaa ja vaivaa muilla osa-alueilla. Olen kirjoittanut oppaan siitä, kuinka yrityksestä luodaan media. Voit ladata sen ilmaiseksi Johtaja on Media! -tietopankista yhteystietojasi vastaan. Spämmiä ei tarvitse pelätä. Jos jätät puhelinnumerosi, saatat saada kiitossoiton.


Viestinnällistä loppukesää!


Jukka Saksi


Johtajuusviestintä - Sisältömarkkinointi - Somevalmennus


 



HALUAN YHTEYDENOTON


JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN



Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Jukan erikoisuutena on yhdistää valmennuksissa perinteinen johtajuuscoaching ja moderni some-valmennus.

Jukan johdolla pohditaan, miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksista satojen johtajien kanssa. Hän opettaa, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia johtajuusviestintään, maineeseen ja brändin rakentamiseen.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa