Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
12.08.2017

1541 katselua

19 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 

Jukka Saksi - Ethän ulkoista viestintää viestintäyksikölle!

Toimittaja: Jukka Saksi

Viime aikoina on paljon puhuttu siitä, kuinka kaikki johtaminen on viestintää. Joissain yrityksissä on jo oivallettu, että kaikki viestivät. Miten asia käytännössä arjessa toteutetaan?



"Viestintäyksiköiden rooli muuttuu valmentajiksi"


Edelleen monissa yriyksissä viestiminen "ulkoistetaan" viestintäyksiölle. Sen ei koeta kuuluvan omaan työrooliin. Viestintäyksiköitä tarvitaan edelleen, näin uskon. Niiden rooli on kuitenkin muuttunut enemmän sparraavaksi. Se haastaa samalla viestintää ottamaan johtajuutta yhteisessä tekemisessä. Itse odottaisin viestintäyksiköltä apua siihen, että organisaatiosta rakennetaan luottamusta vahvistava ja asiakaskeskeinen media, joka koordinoi sidosryhmiä hyödyttävää sisältöä niillä areenoilla, joissa keskustellaan ja haetaan tietoa organisaation tuottamista palveluista. Sitä kautta tarjotaan myös työntekijöille mahdollisuuksia oman asiantuntijabrändin vahvistamiseen ja markkina-arvon kasvattamiseen. 



"Kaikki yrityksen toiminnot tarvisevat viestintää"


Viestiminen on johtajuuden ydinasioita. Jokaisen esimiehen tulisi löytää itselleen luonteva tapa käydä diaogia sidosryhmiensä kanssa. Asiantuntijuus on yhä enemmän viestimistä siitä, miten voi auttaa sidosryhmiä asiantuntijuuden kautta. HR on mitä enimmässä määrin työnantajamielikuvan markkinointia ja työn tekemisen kulttuurin dialogia. Markkinointi ja myynti pohjaavat viestintään, miten saadaan huomio ja autetaan asiakkaita tekemään ostopäätöksiä. Taloushallinto tarvitsee viestintää rakentaakseen luottamusta ja saadakseen palautetta sidosryhmiltä, esimerkiksi sijoittajilta. Esimerkkejä on jokaisesta toimialueesta.



"Yrityksen matka mediaksi koostuu kolmesta osasta"


Rohkaisen ja hieman potkinkin johtoa pohtimaan organisaatiota mediana, jonka ytimessä on tärkeimpien sidosryhmien auttaminen. Se tapahtuu fokusoimalla tekemistä kolmeen osa-alueeseen; 1) asiantuntijuuden löytäminen, eli miten voimme auttaa asiakkaitamme osaamisellamme, se on johtajuuden löytämistä, 2) viestiminen eli dialogin mahdollistaminen, sekä 3) sidosryhmiä hyödyttävän sisällön tuottaminen, jakaminen ja kuratointi. 



"Hyödynnä vapaasti ilmaista opasta"


Jokainen organisaatio rakentaa itsestään mediaa omalla tavallaan. Vinkkejä omaan polkuun voi ammentaa ilmaisesta oppaasta. Lataaminen edellyttää nimen ja mailiosoitteen jättämistä. Spämmiä ei tarvitse pelätä. Jos jätät puhelinnumeron, saatat saada kiitossoiton :)


Jukka Saksi


Johtajuusviestintä - Sisältömarkkinointi - Somevalmennus


jukka.saksi@gmail.com


 



HALUAN YHTEYDENOTTOA


JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN

Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Jukan erikoisuutena on yhdistää valmennuksissa perinteinen johtajuuscoaching ja moderni some-valmennus.

Jukan johdolla pohditaan, miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksista satojen johtajien kanssa. Hän opettaa, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia johtajuusviestintään, maineeseen ja brändin rakentamiseen.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa