Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
10.08.2017

579 katselua

11 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 

LATAA ILMAINEN BLOGIOPAS!

Minkälaisia teemoja, miten jaottelen tekstin jne? Saat oppaasta vinkkejä kiinnostavan blogin kirjoittamiseen. LATAA OPAS

 

 

Jukka Saksi - Ei ole sama kuka valtionyhtiötä johtaa

Toimittaja: Jukka Saksi

Valtion rooli yritysten omistajana nousee tasaisin väliajoin otsikoihin. Viime aikoina otsikot ovat täyttyneet Finnairin toimitusjohtajan palkitsemiseen liittyvissä teemoissa. 



"Omistajamaine on tärkeä yhtiöiden menestymiselle"


En lähde arvioimaan johtajien palkitsemista enkä kivittämään ketään valtionyhtiöiden omistusohjaukseen liittyviä tahoja. Olen yleisesti huolestunut valtion maineesta yritysten omistajana. Omistajamaine on tärkeä, jotta valtionyhtiöihin saadaan paras mahdollinen hallitus ja toimiva johto. Silloin myös yhtiöiden työntekijöillä on parhaat mahdollisuudet onnistua tehtävissään ja sitä kautta yhtiöillä menestyä kilpailuilla markkinoilla.



"Toimitusjohtaja on yrityksen merkittävimmässä roolissa"


Ei ole samantekevää, kuka yritystä johtaa. Kukaan ei tee yrityksen tulosta yksin, se tehdään isolla porukalla. Toimitusjohtaja on kuitenkin roolinsa vuoksi yrityksen merkittävin yksittäinen henkilö. Hänen työpanoksellaan on yleensä eniten vaikutusta yrityksen kasvuun, kannattavuuteen, arvoon ja maineeseen. Odotukset hänen työpanoksestaan ovat suuret. Toimitusjohtaja on media, jota seurataan.



"Vain harva johtaja saa aikaan toivottua muutosta"


Toimitusjohtajien työ on rankkaa, paineistettua ja tuulista. Vastapainona siitä yleensä palkitaan selvästi muita tehtäviä paremmin. Vain harva johtaja kykenee saamaan aikaan sellaisia muutoksia ihmisten tekemisessä ja mielissä, että yritysten tulos ja arvo nousevat. Avoimessa markkinataloudessa hyvillä johtajilla on jatkuvasti kysyntää. 



"Valtionyhtiöillä täytyy olla houkuttelevan työnantajan maine"


Kysymykseni on erityisesti, miten valtionyhtiöitä tulisi omistajan näkökulmasta ohjata ja johtaa, jotta ne ovat houkuttelevia työpaikkoja niin osaaville johtajille, hallitusjäsenille kuin työntekijöillekin? Yhtälö ei näytä kovin helpolta. Jos työskentely valtioinyhtiöissä aiheuttaa liikaa ylimääräistä maineriskiä, halukkuus työskenellä niissä madaltuu merkittävästi. Erityisesti pienessä maassa jokainen johtaja ja hallitusjäsen joutuu pohtimaan mainettaan



"Mikä on valtion omistajaohjauksen arvopohja?"


Hyvän omistajan toiminta on johdonmukaista ja luottamusta herättävää. Sekin lähtee arvoista. Viime aikaisten kohujen näkökulmasta valtion rooli omistajana ei ole saanut kokonaisuudessaan tarpeeksi selkeitä raameja. Poliittisten irtopisteiden keruu sekoittuu välillä yrityksen johtamiseen ja hyvään hallintotapaan. Jotain asialle pitäisi tehdä. Voisiko vastausta hakea arvojen kautta? Mikä ovat valtion omistajaohjauksen arvopohja? Olemme juuri saaneet viitteitä nousukaudesta. Nyt jos joskus tarvitaan johtajuutta. Johtajuusviestinnän merkitystä ei pidä tässäkään muutoksessa vähätellä.



Jukka Saksi


Johtajuusviestintä - Sisältömarkkinointi - Somevalmennus



 


JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN


HALUAN YHTEYDENOTTOA

Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Jukan erikoisuutena on yhdistää johtajavalmennuksissa perinteinen johtajuuscoaching ja moderni some-valmennus.

Valmennuksissa pohditaan miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksesta satojen johtajien kanssa. Hän puhuu siitä, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia johtajuusviestintään, maineeseen ja brändin rakentamiseen.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa