Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
11.01.2018

380 katselua

4 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 
 

Valitseeko Suomen kansa presidentikseen "optikon"?

Toimittaja: Jukka Saksi

Presidenttiä pidetään unilukkarina ja arvojohtajana, jonka tehtävänä on kiinittää ulko- ja turvallisuuspolitiikan johtamisen lisäksi huomiotaan niihin tärkeisiin teemoihin, joihin yhteiskunnassamme tulisi tarttua. Hän on siis vastuussa johtajuuden ydinasioista. 



"Ensimmäiseksi puhdistetaan asiakkaan silmälasit"


Ei ole tarkoitus mainostaa, mutta itselleni presidentinvaaleista tulee mielleyhtymä Specsaversiin. Mitä optikko tekee ensimmäiseksi, kun tapaa asiakkaansa? Ainakin minun optikkoni puhdistaa ensimmäiseksi silmälasini. Jotta näkisin eteenpäin, jotta voin valmistautua tekemään päätöksiä liittyen näkööni



"Ettei tehdä päätöksiä sumuisten silmälasien läpi"


Yhteiskuntamme toimiympäristö on vähintäänkin sekava. Sen vuoksi Suomi tarvitsee eri päätöksentekoelimiin erilaisia "optikoita", joilla on kykyä ja halua kirkastaa näkymää tulevaan. Tuottaa rakentavia ratkaisuehdotuksia, nostaa pintaan relevantteja kysymyksiä, puolustaa tärkeimpiä arvojamme ja rohkaista ratkaisemaan vaikeita ongelmia. Tarvitaan johtajuutta, taitavaa viestintää. Tarvitaa apua kirkastamaan näkymää, jottei tehdä tärkeitä päätöksiä sumuisten silmälasien läpi.



"Tarvitaan myös kykyä moninaiseen dialogiin"


Optikko on erikoistunut näön parantamiseen. Jotta optikko on uskottava, täytyy hänellä olla vankka osaaminen. Pelkkä tekninen taitavuus ei kuitenkaan riitä. Optikon tulee kyetä myös kommunikoimaan asiakkaan kanssa, myymään tälle idean siitä, minkälaiset lasit seuraavaksi hankitaan. Pelkällä asiantuntija-auktoriteetillä ei pärjää. Silmälasien hankintaan liittyy myös tyyliseikkoja, koska asiakas haluaa tietää, miltä hän näyttää lasit päässä. Vai pitäisikö hankkia piilolinssit? Usein valintaan osallistuu myös asiakkaan läheisiä, jolloin optikolta vaaditaan kommunikointitaitoja. Optikon työ on siis kuin suoraan politiikan pelikentältä.



"Kuka on oikea optikko Suomen presidentiksi?"


Niin politiikassa, yritysmaailmassa kuin kolmannella sektorilla kohdataan suuria murroksia ja megatrendejä. Niissä selviämiseen ja niiden hyödyntämiseen tarvitaan näkemystä, johtajuutta ja apua. Kuten jo TV-tenteistä näkee, tarvitaan monipuolista osaamista, pelikenttä on haastava. Kuka sitten on se oikea optikko Suomen presidentiksi? Olen poliittisesti sitoutumaton ja kannustan käyttämään äänioikeutta. 28.1.2018 olemme hiukan viisaampia valinnan suhteen.



Jukka Saksi


Twitter



JOHTAJA ON MEDIA! -BLOGIIN


HALUAN YHTEYDENOTON


LISÄTIETOJA JOHTAJUUSVIESTINNÄN VERKKOKURSSEISTA




 

Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Valmennuksissa yhdistetään coachingia, työpajoja sekä tehokkaita verkkokursseja. Näin käytäntö, teoria ja teknologia kohtaavat.

Jukan johdolla pohditaan, miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksista satojen johtajien kanssa. Hän opettaa, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia yhdistää myynti, markkinointi ja viestintä yhteiseksi asiakkaan auttamiskokemukseksi.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa