Johtajuusviestinnän blogi

Kirjoittanut
Jukka Saksi
25.11.2017

417 katselua

5 tykkääjää

0 kommenttia

Jaa:
       

 
 

Jukka Saksi - Johtajien viestintäkyvyillä on yhteiskunnallinen merkitys

Toimittaja: Jukka Saksi

Suomalaiset johtajat eivät tuoreiden tutkimusten mukaan ole aktiivisia viestijöitä. Minkä potentiaalin se sisältääkään? Kun he löytävät itselleen luontevammat tavat dialogiin, on sillä esimerkin ja skaalautumisen kautta merkittävä vaikutus yritysten kasvuun, kannattavuuteen ja kansainvälistymiseen, siten koko kansantalouteemme.


 
"Moni johtaja on jo kiinnittänyt huomiota johtajuusviestintäänsä"



Johtaja on Media! -konseptilla on herätetty jo sadoissa johtajissa viestintähalukkuutta. Näenkin valoa tunnelin päässä. Kolmessa vuodessa on menty selkeästi eteenpäin. Erityisesti kokeneet yritysjohtajat, virkamiehet ja kuntapäättäjät ovat kiinnittäneet huomiota johtajuusviestintäänsä. Muutos liittyy siihen, että he ovat oivaltaneet mediallistumisen vaikutuksia omaan sekä organisaationsa maineeseen ja tuloksiin.


 
"Ei ole yhtä stereotyyppistä johtajan viestintätapaa"



Erityisesti sosiaalisen median arvaamattomuus mietityttää. Johtajat pohtivat ihan aiheellisesti, kannattaako siihen käyttää aikaansa. Myös viestinnälliset virheet pelottavat, eikä eri some-kanavien eroja tunnisteta. Edelleen on vallalla käsityksiä, että johtajilla olisi tietty stereotyyppinen viestintäihanne. Sen haluan kumota. Jokainen voi rakentaa oman tapansa dialogiin sidosryhmiensä kanssa. Oleellista on tunnistaa omat vahvuudet ja olla nöyrä arvoille sekä kulttuurille.


 


"Ylin johto osoittaa suuntaa ja esimerkkiä" 


Suomalaisten yritysjohtajien löytäessä itselleen luontevammat tavat hyödyntää johtajuusviestintää, saadaan merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia. Ylin johto on avainasemassa, että yritys alkaa viestimään suuntaa, osoittaa johtajuutta ja löytää oman tapansa auttaa. Kun koko organisaatio saadaan ajattelemaan asiakaslähtöisesti ja viestimään, alkaa yhteisöstä muodostua media.



"Johtamisella kohti yhtenäistä auttamiskokemusta"


Kun yrityksistä rakentuu medioita, ovat ne kiinnostavampia ja saavat paremman otteen asiakkaistaan. Oleellista on oivaltaa, miten myynti, markkinointi ja viestintä saadaan rakentamaan yhtenäistä asiakkaan auttamiskokemusta. Sitä kautta vaikutetaan suoraan yritysten tuloksiin.


 


"Uusi verkkokurssi madaltamaan johtajan viestimiskynnystä"


Kokemukseni mukaan johtajien kynnys osallistua viestinnän valmennuksiin on osittainen este uudistumiselle. Apua ongelmaan tarjoaa 20.12.2017 alkava "Menesty monikanavaisena johtajana" -verkkokurssi, jonka avulla johtajat voivat opiskella itsenäisesti. Kurssi kestää 2 kk, on konkreettinen ja tarjoaa laajan kattauksen johtajuuden sekä mediallistumisen murrosten vaikutuksista johtamistyöhön. Kurssi lähtee omien arvojen ja johtajuusfilosofian oivaltamisesta.



"Kurssin kehittämiseen osallistui 25 johtajaa"


Kurssin avulla vastaan johtajille ensin ”miksi” johtajuusviestintä on tärkeää ja sen jälkeen miten sen voi tehdä omista arvoista ja tavoitteista lähtien. Kerron kurssissa kaiken mitä olen johtajuusviestinnästä oppinut. Kehitystyöhön ovat osallistuneet 25 yrityspäättäjää, jotka ovat päässeet kommentoimaan ja ideoimaan kurssin sisältöä. Suurkiitos heille!



"Ilmottaudu ilmaiseen webinaariin"


Jos oman johtajuusviestinnän kehittäminen ja yrityksen matka mediaksi kiinnostaa, tervetuloa osallistumaan 8.12.2017 klo 14-15 ilmaiseen webinaariin. Käsittelemme siinä mediallistumisen vaikutuksia johtajuuteen, maineeseen, kasvuun ja luottamukseen. Käymme läpi, mikä merkitys johdon omalla johtajuusviestinnäll on ja kuinka yrityksestä rakentuu media. Ilmottaudu tästä linkistä https://oppia.fi/webinars/menestymonikanavaisenajohtajana


  

Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja KTT, MBA Jukka Saksi auttaa organisaatioita rakentamaan itsestään medioita ja johtajia viestimään luottamusta herättävästi. Valmennuksissa yhdistetään coachingia, työpajoja sekä tehokkaita verkkokursseja. Näin käytäntö, teoria ja teknologia kohtaavat.

Jukan johdolla pohditaan, miten sidosryhmiä voi auttaa asiantuntijuudella, sisällöillä ja dialogilla. Jukalla on 15 vuoden johtamiskokemus ja havaintoja sparrauksista satojen johtajien kanssa. Hän opettaa, miten mediallistuminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia yhdistää myynti, markkinointi ja viestintä yhteiseksi asiakkaan auttamiskokemukseksi.

Jätä kommentti




Toimittaja: Jukka Saksi

      Yhteistyössä: 

 

      Seuraa Johtaja on Media! -dialogia somessa